Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
13 lipca 2018 roku wchodzi w życie Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
oraz finansowaniu terroryzmu.
Ponieważ jesteśmy biurem wirtualnym, któremu bardzo zależy na prawidłowej obsłudze swoich klientów ( własne lokale, nowoczesne urządzenia do skanowania poczty )
to dokładamy także wszelkich starań, by nasza usługa spełniała aktualne wymagania prawne.
Wymagania te opisane są w Ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ustawę można odnaleźć na stronach internetowych Kancelarii Sejmu lub po prostu wchodząc na link poniżej :
Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
W artykule 2 punkt 16 c na stronie 6 wskazuje się, iż nasze biuro wirtualne jest instytucją obowiązaną według tej Ustawy.
Działalność wirtualnego biura opisana jest jako działalność przedsiębiorcy świadczącego usługi polegające na "zapewnianiu siedziby, adresu prowadzenia działalności lub adresu
korespondencyjnego oraz innych pokrewnych usług osobie prawnej lub
jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej".
Natomiast w artykule 46 na stronie 38 czytamy :
"W celu ustalenia, czy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą
zajmującą eksponowane stanowisko polityczne, instytucje obowiązane wdrażają
procedury oparte na analizie ryzyka, w tym mogą przyjmować od klienta
oświadczenie w formie pisemnej lub formie dokumentowej, że jest on albo nie jest
osobą zajmującą takie stanowisko, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do
zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie
o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".
W związku z powyższym prosimy o ściągnięcie oświadczenia w PDF, które jest na samym dole tej strony i
podpisanie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność bądź zarząd.
W przypadku podpisywania przez zarząd, prosimy o wskazanie kto w Państwa organizacji jest beneficjentami rzeczywistymi.
Beneficjent rzeczywisty - definicja jest na stronie 7 Ustawy na dole. W skrócie to :
"rozumie się przez to osobę fizyczną lub osoby
fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem
poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub
faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności
lub działania podejmowane przez klienta, lub osobę fizyczną lub osoby
fizyczne, w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub
przeprowadzana jest transakcja okazjonalna, ..."
Niektóre przykłady beneficjentów rzeczywistych wypisane z Ustawy :
"– osobę fizyczną będącą udziałowcem lub akcjonariuszem klienta,
której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby
udziałów lub akcji tej osoby prawnej,
– osobę fizyczną dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów
w organie stanowiącym klienta, także jako zastawnik albo
użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi
do głosu,
– osobę fizyczną sprawującą kontrolę nad osobą prawną lub osobami
prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż
25% ogólnej liczby udziałów lub akcji klienta, lub łącznie
dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie
klienta, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie
porozumień z innymi uprawnionymi do głosu".
W związku z tym prosimy o wydruk, wypełnienie oświadczenia, podpisanie
i odesłanie całości na :
VSL-System
Al. Jerozolimskie 85 lokal 21
02-001 Warszawa
Oświadczenie do Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
English - Statement concerning politically exposed persons
English translation.
As of 13 July 2018, the Act of 1 March 2018 on Counteracting Money Laundry and Terrorism
Financing comes into force.
As we are a virtual bureau, to provide proper customer service (own premises, modern post
scanning equipment), we use all efforts to ensure that our services meet applicable legal
requirements.
Such requirements are set out in the Act on Counteracting Money Laundry and Terrorism Financing
of 1 March 2018.
The Act is published on the website of the Sejm Office or under the following link:
Act of 1 March 2018 on Counteracting Money Laundry and Terrorism Financing
Article 2.16.c, page 6, states that our virtual bureau is an obliged institution under the Act. The
activity of a virtual bureau is described as an activity of an enterprise “providing a registered office,
business address or correspondence address and other related services to a legal person or an
unincorporated association”.
In turn, Art. 46, page 38 reads as follows:
“To find whether a customer or beneficial owner is a politically exposed person, obliged institutions
implement procedures based on risk analysis and may request customers to submit a written or
documented statement that the customer is or is not a politically exposed person and the statement
is subject to criminal liability for making false statements. The person making the statement must
incorporate the following clause in the statement: “I am aware of criminal liability for making false
statements”. This clause supersedes an instruction on criminal liability for making false statements.”
Therefore, please download the statement in the PDF format, which is available at the
bottom of this page, and have it signed by a natural person who carries out business activity
or by directors. If the statement is signed by directors, please specify beneficial owners of
your organisation.
Beneficial owner: the definition is available on page 7 of the Act. Briefly speaking, this means:
“a natural person or natural persons who directly or indirectly control a customer based on their
rights arising from legal or actual circumstances which enable such a person to have a decisive
influence of activities or actions taken by the customer, or a natural person or natural persons on
behalf of whom business relations are established or an occasional transaction is made, ...”
Examples of beneficial owners, as specified in the Act:
“- a natural person being a shareholder of the customer and entitled to hold more than 25% of the
total number of shares of such a legal person;
- a natural person holding more than 25% of the total number of votes in the customer’s decision-
making authority, as a pledgee or user, as well, or on the basis of agreements with other authorised
voters;
- a natural person that controls a legal person or legal persons which are jointly entitled to hold
more than 25% of the total number of shares of the customer, or that holds more than 25% of the
total number of votes in the customer’s authorities, as a pledgee or user, as well, or based on
agreements with other authorised voters.”
Given the above, please print, fill in, sign and send the whole statement to:
VSL-System
Al. Jerozolimskie 85 lokal 21
02-001 Warszawa
English - Statement concerning politically exposed persons