Jak analizować konkurencję ?

Prowadzenie biznesu wiąże się z podejmowaniem ważnych decyzji i ryzykiem niepowodzeń oraz popełnianych błędów. Aby ich liczba była jak najmniejsza, warto analizować działania konkurencji,
od której można wiele się nauczyć i ukształtować swoje działania w taki sposób, aby znaleźć się przed nią. Na co więc zwrócić szczególną uwagę podczas podglądania konkurencji i jakie wnioski wyciągać, aby osiągnąć sukces ?

Klienci, ceny i produkty

Każda grupa klientów ma pewne cechy, które warto odgadnąć i dokładnie poznać, by przygotować ofertę "uszytą" na miarę potrzeb. Często samodzielne wyobrażenia grup docelowych, a nawet badania potrzeb potencjalnych klientów nie są wystarczające, dlatego też warto poprzeć się doświadczeniem innej firmy z danej dziedziny – aby z jednej strony uniknąć jej błędów i stosowania niewłaściwych praktyk, a z drugiej ukształtować skuteczne strategie działania.

Podobnie jest w przypadku polityki cenowej – szacowany koszt wytworzenia czy badanie popytu to najczęściej za mało, a doskonałym uzupełnieniem tych narzędzi jest benchmark, a więc ustalanie cen w oparciu o strategię cenową konkurencyjnych przedsiębiorstw. Analiza powinna być regularna, bowiem ceny, tak jak i potrzeby klientów zmieniają się regularnie, a tylko posiadając aktualną wiedzę będziemy w stanie ustalić taki pułap cen, który będzie korzystny zarówno dla naszej działalności, jak i potencjalnych nabywców.

Podobnie jak trafienie do odpowiedniej grupy docelowej i ustalenie odpowiednich cen, tak i strategia produktowa jest niezwykle istotna. Wybrana w odpowiedni sposób pozwoli wypromować ofertę, wyróżnić oferowane rozwiązania i tym samym wyprzedzić konkurencję. Na bazie analizy poczynań konkurencji, istnieje możliwość ustalenia jakie sposoby promocji nie powiodły się w danej branży, a także które kanały dystrybucji nie są skuteczne i w ten sposób uniknąć pomyłki.

Co jeszcze warto wiedzieć ?

Analiza konkurencji to również zwrócenie uwagi na metody finansowania, które pozwolą zdobyć kapitał w odpowiedni sposób oraz przewagę konkurencyjną, a więc to, co wyróżnia propozycję firm działających w tej samej branży i wdrożenie podobnych lub ulepszonych rozwiązań.

Zachęcam również do wypisania i dokładnej analizy mocnych oraz słabych stron konkurencji, dzięki którym łatwiej będzie opracować plan działania. Najlepszym sposobem na stworzenie takiej analizy jest narzędzie zwane analizą SWOT. Jest to technika analityczna, która umożliwia dokładne uporządkowanie informacji i wykazanie szans oraz zagrożeń dla planów firmy.

Najważniejsza – regularność !

Aby analiza konkurencji była skuteczna i przynosiła nam wymierne korzyści, musi być długoterminowa, dokładna i rzeczowa. Tylko aktualne, gromadzone na bieżąco informacje pozwolą na podejmowanie właściwych decyzji oraz odpowiednie reakcje. Warto pamiętać, że analiza konkurencji to tylko kolejny krok do osiągnięcia sukcesu - jest dokonywana nie po to, aby równać do innych, ale wyprzedzić ich o krok, więc niezbędna będzie również własna kreatywność oraz inicjatywa.

Dobrym przykładem pokonywania konkurencji jest ograniczanie kosztów m.in. gdy wirtualne biuro prowadzi danej firmie siedzibę oraz zajmuje się praktycznie całą pracą sekretariatu - stąd określenie wirtualny sekretariat lub wirtualna sekretarka.



Autor : Maciej Wiśniewski.
Data utworzenia : 7 grudnia 2015 r.