Wynajem biura w Warszawie – niezbędne informacje

Prowadzenie firmy w Warszawie jest marzeniem wielu przedsiębiorców, którzy wędrując z mniejszych miejscowości, widzą w stolicy naszego kraju wielką szansę na sukces. Problemem nie do przekroczenia jest dla wielu ambitnych biznesmenów koszt wynajmu lokalu biurowego. Jak szukać, by znaleźć odpowiednie miejsce do prowadzenia biznesu ?

Ceny lokali na biuro w Warszawie

Jeszcze kilka lat temu bardzo trudno było znaleźć w Warszawie biuro, którego koszt najmu byłby mniejszy niż 10 euro za jeden metr kwadratowy. W ostatnim czasie nastąpiła jednak pewna zmiana i ceny wynajmu lokali spadają, chociaż wciąż utrzymują się na bardzo wysokim poziomie, szczególnie w porównaniu do innych polskich miejscowości (również tych większych, jak Kraków, Wrocław czy Gdańsk). Koszt 10 euro dotyczy oczywiście tych lokali, które znajdują się daleko od centrum - jeżeli zechcemy wynająć biuro w najbardziej dogodnych lokalizacjach stolicy, musimy liczyć się z kosztem rzędu 20-25 euro/mkw.

Spadek cen wynajmu wynika z powstawania kolejnych biurowców i lokali użytkowych, a bardzo wiele wciąż jest w budowie, w związku z czym podaż będzie rosnąć. Mówi się, że tendencja spadkowa trwać będzie jeszcze 3-4 lata, a ceny wynajmu lokali w ścisłym centrum być może spadną poniżej 20 euro/mkw.

Na co zwrócić uwagę?

Podczas poszukiwania lokalu warto kierować się nie tylko ceną, bowiem na funkcjonalność naszego biura wpływ ma wiele innych czynników.

Przede wszystkim powierzchnia - tutaj wybór jest duży, bowiem w Warszawie znajdziemy zarówno niewielkie lokale idealne dla małych firm i obsługi niewielkiej liczby klientów, jak również bardzo przestronne. W przypadku, gdy decydujemy się na wynajem istniejącego biura, jego powierzchnia jest ściśle określona, w związku z czym wiemy na co się decydujemy. Inaczej jest w przypadku nowych inwestycji, które są dopiero w trakcie realizacji. Aby otrzymać powierzchnię zgodną z naszymi oczekiwaniami, należy zadbać o odpowiednie zapiski w umowie – zarówno dotyczące przejrzystych zasad pomiaru, jak również możliwości zmiany wysokości czynszu, a nawet, w przypadku znacznych odstępstw od wcześniejszych założeń, odstąpienia od umowy.

Bardzo istotne jest również zwrócenie uwagi na koszty eksploatacji lokalu – w umowie powinien zostać zawarty zakres opłat, a także sposób ich rozliczania.

Co z lokalizacją ? Wielu przedsiębiorców uważa, że im bliżej centrum, tym lepiej. Nie jest to oczywiście standard i gwarant sukcesu. Wszystko zależy od prowadzonej działalności – czasami lepiej jest znaleźć tańszy lokal na obrzeżach miasta i tym samym znacznie ograniczyć koszty prowadzonej działalności, niż wynajmować w centrum, gdzie mała firma może zniknąć w gąszczu biurowców. Pamiętajmy, że dla wielu firm wartością dodaną samą w sobie jest posiadanie adresu siedziby firmy w Warszawie – pozwala to bardzo często pozyskać dodatkowych klientów.

Alternatywa – wirtualne biuro

I w tym momencie dochodzimy do alternatywy, jaką jest wirtualne biuro. Kilkadziesiąt złotych miesięcznie, własny adres w stolicy, a do tego sale szkoleniowe do dyspozycji. To bardzo ciekawe rozwiązanie dla firm, którym zależy na ograniczeniu kosztów i staniu się reprezentatywnymi na rynku.



Autor : Maciej Wiśniewski.
Data utworzenia : 8 kwietnia 2016 r.